Znaczna wiekszosc nadwozi wspólczesnych samochodów

Znaczną większość nadwozi współczesnych samochodów wytwarza się z blachy stalowej. Stopy lekkie stosuje się dość rzadko. Od kilku lat dość często nadwozia wyrabia się częściowo lub całkowicie z tworzyw sztucznych. Silnie obciążone elementy nadwozi z tworzyw sztucznych są niekiedy wzmacniane wkładkami stalowymi. Nadwozia drewniane spotyka się już tylko w sporadycznych przypadkach. Czasem stosuje się jeszcze konstrukcje mieszane, stalowo-drewniane, przy czym szkielet wykonuje się z drewna, a poszycie z blachy. Natomiast stosunkowo często wyrabia się z drewna skrzynie ładunkowe samochodów ciężarowych. Prawdopodobnie jednak już w niedalekiej przyszłości drewno jako materiał konstrukcyjny do budowy nadwozi wyjdzie zupełnie z użycia. ROVER 3-litre (rys. 64-13). Czterodrzwiowe nadwozie pólniosące z szczątkową rarną przednia, zaopatrzoną we wsporniki silnika oraz niezależnego zawieszenia przednich kół. Natomiast koła tylne zawieszone są na resorach piórowych, związanych z kształtownikami usztywniającymi tył spodu kadłuba. SIMCA Vedette (rys. 64-14). Czterodrzwiowe nadwozie półniosące o konstrukcji szkieletowej. Lekka rama skrzynkowa o dość skomplikowanym kształcie składa się z podłużnic zespawanych z wygiętych kształtowników podłużnych oraz prostych poprzeczek. Szyby przednia i tylna są panoramiczne. MOSKWICZ (rys. 64-15). Nadwozie samonośne o konstrukcji półszkieletowej, zaopatrzone w szczątkową ramę przednią, na której mocuje sic silnik, Głównymi elementami nadwozia są wzmocniona wytłoczeniam podłoga oraz dach z•.viązany z podłogą plafem przodka Î czterema słupkami Z každej strony. Przednie osłony wewnętrzne kół (rys. 64-16) są elementami przejmującymi część obciążeń. 64-16. Szcz ególy wykonania kadłuba samochodu MOSKWICZ Podobnie wzmocniony jest tył nadwozia osłonami tylnymi i płatem osłaniającym bagażnik. Wszystkie słupki konstrukcji nośnej oraz próg (przekrój GG) mają przekroje skrzynkowe, dzięki czemu konstrukcja jest sztywna i dość lekka. OPEL Kapitan (rys, 64-17). Typowe nowoczesne nadwozie samonośne, półszkieletowe. Błotniki przednie i tylne są częściami kadłuba. Dach związany z kadłubem za pomocą sześciu mocnych słupków, uczestniczy w przejmowaniu obciążeń. Charakterystyczne jest ukośne ustawienie słupków przednich, ustalających panoramiczną szybę. [podobne: NAPRAWA SZYB SAMOCHODOWYCH, transport ponadnormatywny, transport ponadnormatywny dostawcze ]

Powiązane tematy z artykułem: NAPRAWA SZYB SAMOCHODOWYCH transport ponadnormatywny wynajem samochodów gdańsk