Schemat poszerzen szybkosciowych nie jest bardzo znaczna

Schemat poszerzeń szybkościowych nie jest bardzo znaczna. Z zasady zdarza się to przy budowie dróg przeznaczonych wyłącznie do ruchu samochodowego (autostrad), co opisane jest w rozdziale o autostradach. Dla tego rodzaju dróg nieraz zachodzi potrzeba swobodnego skrzyżowania również dwóch dróg równorzędnych. Skrzyżowania swobodne, zwłaszcza dla czterech kierunków dróg krzyżujących się, wymagają dużej powierzchni gruntu. Dla zasadniczych kierunków ruchu na skrzyżowaniu rozwiązanie w dwóch poziomach jest bardzo korzystne, natomiast dla ruchu skręcającego ze względu na konstrukcję skrzyżowania wymagane jest zmniejszenie szybkości do 20 – 30 km/godz. Dla skrzyżowania się drogi z autostradą takie rozwiązanie jest logiczne, ponieważ autostrada z natury rzeczy wymaga priorytetu ruchu i to z dużą szybkością, natomiast rozwiązanie dwupoziomowe może stwarzać dla dróg zwykłych pewne trudności ruchowe. Zasadą skrzyżowania swobodnego jest pobudowan ie wiaduktu nad jednym z krzyżujących się kierunków i przeprowadzenie po nim innego kierunku. Ponieważ podejście do wiaduktu wymaga wykonania poważnych robót ziemnych (nasypy przy podejściu), należy na wiadukt podnieść kierunek o niższych warunkach technicznych, gdyż w takim przypadku wypadną mniejsze roboty ziemne na nasypach (dopuszczalne bardziej ostre pochylenia niwelety) oraz mniejsze szerokości korony drogi. W przypadku krzyżowania się dróg równorzędnych wykonanie wiaduktu i podjazdów do niego wymaga dużych robót i wielkich kosztów. [przypisy: Skoki tandemowe, żuraw warsztatowy, taśmy transportujące ]

Powiązane tematy z artykułem: Skoki tandemowe taśmy transportujące żuraw warsztatowy