Wlaczenia poszczególnych kierunków moga byc wykonane z zastosowaniem poszerzen szybkosciowych, jesli jest to potrzebne

Włączenia poszczególnych kierunków mogą być wykonane z zastosowaniem poszerzeń szybkościowych, jeśli jest to potrzebne. Tarcze dla dróg pozamiejskich stosowane są rzadko ze względu na potrzebę zajęcia większej powierzchni gruntu. Zapewniają one natomiast całkowite usunięcie punktów kolizji. Skrzyżowania wielokierunkowe mogą być stosowane również nie jako tarcze, lecz jako przecięcia się kilku kierunków. W takich przypadkach skrzyżowania wypadają dość skomplikowane, co utrudnia orientację kierowcy pojazdu. Continue reading „Wlaczenia poszczególnych kierunków moga byc wykonane z zastosowaniem poszerzen szybkosciowych, jesli jest to potrzebne”

Schemat poszerzen szybkosciowych nie jest bardzo znaczna

Schemat poszerzeń szybkościowych nie jest bardzo znaczna. Z zasady zdarza się to przy budowie dróg przeznaczonych wyłącznie do ruchu samochodowego (autostrad), co opisane jest w rozdziale o autostradach. Dla tego rodzaju dróg nieraz zachodzi potrzeba swobodnego skrzyżowania również dwóch dróg równorzędnych. Skrzyżowania swobodne, zwłaszcza dla czterech kierunków dróg krzyżujących się, wymagają dużej powierzchni gruntu. Dla zasadniczych kierunków ruchu na skrzyżowaniu rozwiązanie w dwóch poziomach jest bardzo korzystne, natomiast dla ruchu skręcającego ze względu na konstrukcję skrzyżowania wymagane jest zmniejszenie szybkości do 20 – 30 km/godz. Continue reading „Schemat poszerzen szybkosciowych nie jest bardzo znaczna”

Za intensywnosc ruchu kolejowego, wymagajaca przekraczania dwupoziomowego, przyjmuje sie ruch 30 par pociagów na dobe

Za intensywność ruchu kolejowego, wymagającą przekraczania dwupoziomowego, przyjmuje się ruch 30 par pociągów na dobę. Za drogę o dużej intensywności ruchu, wymagającą przekroczenia w dwóch poziomach z linią kolejową, należy przyjmować trasę drogową o natężeniu ruchu ponad 150 pojazdów samochodowych na dobę. Dla tras drogowych, przy odpowiedniej intensywności ruchu, przekroczenie wiaduktem linii kolejowej jest uzasadnione ekonomicznie, gdyż z powodu postojów samochodowych przy przejazdach kolejowych powstają poważne straty w przewozach- drogowych. Projektowanie przejazdów kolejowych w jednym poziomie jest dopuszczalne tylko dla linii kolejowych podrzędnych lub też dróg o lokalnym znaczeniu i małej intensywności ruchu samochodowego. Do tego typu skrzyżowań należy zaliczyć również przekroczenie bocznic kolejowych, prowadzących do zakładów przemysłowych, nie mających stałego ruchu pociągów, a zwłaszcza dla bocznic o ruchu pociągów w no cy. Continue reading „Za intensywnosc ruchu kolejowego, wymagajaca przekraczania dwupoziomowego, przyjmuje sie ruch 30 par pociagów na dobe”

Zadaniem transportu jest polaczyc te dwa miejsca pracy, przy czym musza byc przestrzegane nastepujace zasady

Zadaniem transportu jest połączyć te dwa miejsca pracy, przy czym muszą być przestrzegane następujące zasady. a) w ruchu transportowym nie mogą powstawać przerwy lub zaburzenia, powodujące przestoje w miejscach pracy, b) transport w miejscach budowy nie może powodować przeciążenia siły roboczej lub maszyn produkcyjnych, bądź też zbytniego gromadzenia się materiałów. Praca transportu musi być, zatem zharmonizowana z pracą innych maszyn i urządzeń pomocniczych współpracujących z transportem. Zadaniem transportu w budownictwie drogowym jest zapewnienie ciągłej, terminowej, bezpiecznej i ekonomicznej dostawy materiałów drogowych na miejsce budowy lub do miejsc prefabrykacji. To ogromnie ważne zadanie transportu stawia go na wyjątkowym miejscu wśród podstawowych procesów budowy i utrzymania dróg i mostów. Continue reading „Zadaniem transportu jest polaczyc te dwa miejsca pracy, przy czym musza byc przestrzegane nastepujace zasady”

TRANSPORT RECZNY I KONNY

TRANSPORT RĘCZNY I KONNY . 1. TRANSPORT RĘCZNY Do transportu ręcznego w budownictwie drogowym można zaliczyć: przenoszenie materiałów w naczyniach, np. koszach i nosiłkach, przerzut materiałów łopatami lub innymi narzędziami, przetaczanie, transport taczkami, wózkami oraz ręczny transport przy pchaniu wózków kolejki wąskotorowej. Zaletami transportu ręcznego są niskie koszty wyposażenia w sprzęt i urządzenia dróg, natomiast wadami – duża pracochłonność oraz wysoka cena jednostkowa robót. Continue reading „TRANSPORT RECZNY I KONNY”

Zaleznie od przeznaczenia produkowane sa rózne typy taczek

Zależnie od przeznaczenia produkowane są różne typy taczek. Do wykonania taczek stosuje się drewno lub blachę i kształtowniki stalowe. Najczęściej w Polsce są stosowane taczki stalowe, produkowane masowo według PN/C-4-1. Taczki te są wykonane z blachy grubości 1,5 mm i przeważnie mają podpórki. Szkielet taczek wykonany jest z rur stalowych o średnicy 30 mm, rękojeści są zakończone drewnianymi uchwytami, skrzynia wykonana jest z blachy. Continue reading „Zaleznie od przeznaczenia produkowane sa rózne typy taczek”

TRANSPORT KONNY

TRANSPORT KONNY . Obecnie koń jako siła pociągowa, a łącznie z wozem lub szuflą jako środek transportu, ma coraz mniejsze znaczenie w budownictwie drogowym. Konny środek transportu jest jeszcze stosowany przy robotach konserwacyjnych nawierzchni nieulepszonych, przy niewielkich robotach ziemnych oraz przy przebudowach niewielkich odcinków dróg. Pojazdy konne są głównie wykorzystywane przy robotach drogowych w okresach spadku nasilenia robót rolnych, ma zresztą w pełni uzasadnienie gospodarcze. Do zalet transportu konnego należy zaliczyć: 1) dużą elastyczność, umożliwiającą dojazd niemal do wszystkich miejsc i swobodne zmiany trasy bez specjalnej szkody dla organizacji i wydajności robót 2) możliwość wykorzystywania istniejących rezerw w gospodarce rolnej w okresach wolnych od robót polowych ewentualnie leśnych. Continue reading „TRANSPORT KONNY”

Konstrukcja taczki

Konstrukcja, taczki . Na ręce robotnika przenosi się ciężar o wielkości gdzie: P=G p – obciążenie przenoszone przez mięśnie rąk robotnika, G – całkowity ciężar taczki wraz z ładunkiem, pozioma odległość między osią kółka taczki i rękami robotnika, a – odległość od osi kółka taczki do środka ciężkości taczki z ładunkiem. Z analizy WIZIOTU wynika, że najmniejszy ciężar będzie przenosił się na ręce robotnika, jeżeli odległość a będzie maleć do zera, a największy – jeśli wielkość a będzie zbliżać się do wielkości l. Przy a = l teoretycznie cały ciężar przenosi się na ręce robotnika i wtedy przewożenie zamieni się w przenoszenie. Dlatego też przy konstruowaniu taczki należy się starać, aby środek ciężkości był bliski osi kółka. Continue reading „Konstrukcja taczki”

Szufle konne sa stosowane w kilku odmianach, w zaleznosci od konstrukcji i pojemnosci

Szufle konne są stosowane w kilku odmianach, w zależności od konstrukcji i pojemności. Odmianę szufli najmniejszej pojemności przedstawia rysunek 13. Szufla konna jest to po prostu kosz blaszany otwarty z przodu i góry, zaopatrzony w tylnej części w dwie rączki uchwyty, do przedniej części szufli jest przymocowany uchwyt do zaprzęgania konie. Szufle są obsługiwane przez jednego lub dwa konie i woźnicę. Praca szuflą polega na tym że w momencie urabiania gruntu woźnica unosi jej rączkę do góry, wtedy ostrze szufli opiera się o ziemię pod ostrym kątem, regulowanym przez woźnicę w zależności od zwięzłości gruntu; wskutek nacisku wywieranego na szuflę przez ciągnącego konia, szufla wrzyna się w ziemię i napełnia urobkiem, zeskrobując go w czasie a – jednokonna o pojemności 0,1 m3, b – dwukonna ruchu o pojemności 0,2 m3, c – szufla o pojemności 0,1 mS w czasie pracy. Continue reading „Szufle konne sa stosowane w kilku odmianach, w zaleznosci od konstrukcji i pojemnosci”