Podbijaki elektryczne sa latwe do

Podbijaki elektryczne są łatwe do obsługi i tanie w eksploatacji, ale do ich zasilania są potrzebne ciężkie i kłopotliwe w transporcie (na szlaku) zespoły prądotwórcze, co w połączeniu z dużą masą samych podbijaków powoduje ograniczanie ich stosowania przy robotach nawierzchniowych. 4. Zespoły prądotwórcze Zespoły prądotwórcze są urządzeniami przetwarzającymi energię mechaniczną na energię elektryczną, potrzebną do zasilania silników elektrycznych, zespołów spawalniczych, do ładowania akumulatorów oraz do celów oświetleniowych. Zespoły prądotwórcze są napędzane nisko- lub wysokoprężnymi silnikami spalinowymi i mogą być typu stacjonarnego, przewoźnego lub przeWytwarzają one prąd o napięciu przemiennym jedno— lub trójfazowym, o normalnej bądź podwyższonej częstotliwości, albo prąd stały. Maszyny i narzędzia elektryczne stosowane w służbie drogowej są za— silane zespołami prądotwórczymi o napięciu do 400 V i częstotliwości 50 Hz. Continue reading „Podbijaki elektryczne sa latwe do”

Sprezarka powietrzna typu S2P-216 ma

Sprężarka powietrzna typu S2P-216 ma dwa cylindry sprężania I stop— nia i jeden cylinder sprężania II stopnia w układzie szeregowym. Sprężone w cylindrach I stopnia powietrze wymaga chłodzenia. W tym celu jest ono tłoczone przewodem rurowym do chłodnicy międzystopniowej, skąd dru gim przewodem rurowym jest zasysane do cylindra sprężania II stopnia. Z cylindra sprężania II stopnia powietrze jest tłoczone do zbiornika wyrównawczego, umieszczonego pod podwoziem zespołu sprężarkowego. Chłodnica międzystopniowa, podobnie jak sprężarka, jest chłodzona strumieniem powietrza nawiewanego przez wentylator osiowy, umieszczony na cylindrze sprężania II stopnia. Continue reading „Sprezarka powietrzna typu S2P-216 ma”

6. Zespoly sprezarkowe Do zasilania podbijaków

6. Zespoły sprężarkowe Do zasilania podbijaków i innych narzędzi pneumatycznych sprężonym powietrzem stosuje się przewoźne zespoły sprężarkowe o wydajności do 10 Nm3/min (0,16 Nm3/s) i ciśnieniu do 0,7 MN/m2 (7 at). Zespoły sprężarkowe składają się z silnika spalinowego i sprężarki, umieszczonych na podwoziu przystosowanym do przejazdu po drogach bitych lub szynach kolejowych. Silniki spalinowe, najczęściej wysokoprężne ze względu na wyższą sprawność, tańszą eksploatację i większą niezawodność pracy, są źródłem napędu sprężarki, która w tym przypadku jest maszyną roboczą. Napęd jest przekazywany za pośrednictwem sprzęgła ela- stycznego lub ciernego i przekładni redukcyjnej. Continue reading „6. Zespoly sprezarkowe Do zasilania podbijaków”

Cisnienie W przestrzeni A i

Ciśnienie W przestrzeni A i w kanale a, a także w szczelinie nad zaworem 1 szybko spada. Powietrze znajdujące się pod bijakiem spręża się i kanałem c przedostaje się pod zawór 1, powoduje jego uniesienie i zakrycie kanału a. Sprężone powietrze przepływa kanałem c do przestrzeni B i unosi bijak do góry. Z chwilą zakrycia otworów kanału b wzrasta ciśnienie powietrza nad bijakiem, a w momencie, gdy bijak znajdzie się powyżej otworów kanału b, powietrze uchodzi do atmosfery i ciśnienie pod bijakiem oraz w kanale c gwałłownie rnaleje. Powietrze w przestrzeni A sprężone przez bijak naciska przez kanał a na zawór 1, wymuszając jego opuszczenie do dołu. Continue reading „Cisnienie W przestrzeni A i”

Kontrole symetrii obciazen fazowych przeprowadza

Kontrolę symetrii obciążeń fazowych przeprowadza się amperornierzem na tablicy rozdzielcżej. Całkowite obćiâżenie zaspołu mocą czynną lub pŕąr dem nie może przekraczać wartości znamionowych. Dopuszczalne, chwilowe przeciążenie nie może Powodować zadżiałania wyzwalaczy cieplnych ILib elektromagnetycznych. Chwilowe przeciążenie mocą czynną nić ȚTOże przekraczać 110% mocy żnamiôhoWej, natomiast przeciăżenie trwałe nhocą czynną nie może przekraczać 100% mocy znamionowej. Podczas eksploatacji zespołów prądotwórczych należy zachować szczególne środki ostrożności i skrupulatnie przestrzegać przepisów obsługi bhp. Continue reading „Kontrole symetrii obciazen fazowych przeprowadza”

Pradnica sklada sie ze stojana,

Prądnica składa się ze stojana, ułożyskowanego wirnika, łożysk kulkowych, osłon łożyskowych, szczotek z uchwytami i pierścienia zbiorczego. Uzwojenie twornika 2 (rys. 111—9) jest nawinięte w żłobkach stojana, a uzwojenie magnesów — w utajonych lub wystających nabiegunnikach wirnika 1. Zespoły prądotwórcze typu EPż4-3/400 (rys. 111—10) i PAB4—3/400 są pod względem budowy i działania zbliżone do zespołów BeDT3-2; Są one zabudowane na dwukołowym ogumionym wózku albo lia ramie nośnej przystosowanej do przenoszenia zespołu. Continue reading „Pradnica sklada sie ze stojana,”

METODA GRAFICZNEGO RÓZNICZKOWANIA

METODA GRAFICZNEGO RÓŻNICZKOWANIA . Ocena trasy drogowej z punktu jej dostosowania do ruchu samochodowego na podstawie przekroju podłużnego i planu sytuacyjnego jest utrudniona wskutek zbyt małego uwypuklenia na tych rysunkach zarówno dużych pochyleń niwelety, jak i wpływu krzywizn poziomych. Ocena taka polegałaby na żmudnym, starannym badaniu załączników dokumentacji poszczególnych odcinków drogi w celu określenia jej płynności zarówno w planie, jak i w przekroju. Dla dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, na których odbywa się zasadniczo ruch mieszany, szczegółowe badania tego typu nie są konieczne. Potrzebne to tylko wówczas, gdy drogi takie są przewidziane w przyszłości do przebudowy na ulepszone nawierzchnie z przeznaczeniem do dalekobieżnego ruchu szybkiego. Continue reading „METODA GRAFICZNEGO RÓZNICZKOWANIA”

Dwa punkty kolizji powstajace na przecieciu sie kierunków ruchu

Dwa punkty kolizji powstające na przecięciu się kierunków ruchu, są o tyle mniej niebezpieczne, że w każdym przypadku przed skrzyżowaniem się z odpowiednim kierunkiem, ruchu pojazd ma miejsce na zatrzymanie się i przepuszczenie ruchu. W razie przecięcia się na jednym skrzyżowaniu większej ilości kierunków, np. czterech, dla dróg podrzędnych, krzyżujących się z drogą główną, można stosować rozsunięcie kierunków bocznych na odległość 40-60 m. W takim przypadku zamiast jednego skrzyżowania dróg o szesnastu punktach kolizji otrzymujemy dwa włączenia dróg bocznych o trzech punktach kolizji każde. Rozsunięcie włączeń dróg bocznych zmusza pojazdy na tych drogach do skręcania w drogę główną, a wskutek tego do ruchu z małymi szybkościami. Continue reading „Dwa punkty kolizji powstajace na przecieciu sie kierunków ruchu”

Krzywa rózniczkowa krzywizn poziomych charakteryzuje wygode kierowania samochodem oraz dodatkowe opory ruchu na krzywiznach poziomych

Krzywa różniczkowa krzywizn poziomych charakteryzuje wygodę kierowania samochodem oraz dodatkowe opory ruchu na krzywiznach poziomych. Im bardziej jest ze stopniowana krzywa, tym mniej nadaje się trasa drogi do eksploatacji przez ruch samochodowy. Krzywa różniczkowa krzywizn pionowych charakteryzuje krzywizny w przekroju podłużnym. Krzywe wklęsłe umieszcza się przy konstruowaniu krzywej poniżej osi poziomej krzywe wypukłe powyżej. Ponieważ z zasady promienie łuków pionowych są znacznie większe niż promienie łuków poziomych, są one oddalone od osi poziomej na mniejszą odległość (skala rysunku). Continue reading „Krzywa rózniczkowa krzywizn poziomych charakteryzuje wygode kierowania samochodem oraz dodatkowe opory ruchu na krzywiznach poziomych”

ZADANIA TRANSPORTU W BUDOWNICTWIE DROGOWYM

ZADANIA TRANSPORTU W BUDOWNICTWIE DROGOWYM. Transport jest jednym z zasadniczych procesów technologii budowy i utrzymania dróg i mostów, stanowi, bowiem pośrednie ogniwo pomiędzy procesami produkcji materiałów drogowych i ich wbudowania. O wielkości zadania, jakie ciąży na transporcie w budownictwie drogowym, świadczy chociażby fakt, iż na wybudowanie jednego kilometra drogi II klasy w gruncie nieprzepuszczalnym potrzeba wbudować, a więc i dowieźć (nie licząc robót ziemnych) 6 – 8 tysięcy ton materiałów, co przy średniej odległości przewozili 10 km czyni 60000 do 80000 tonokilometrów. Na przewiezienie tej ilości materiałów samochodem marką Star przy mechanicznym załadowaniu potrzeba 200 – 300 zmian 5-godzinnych. Tak poważna ilość materiałów wysuwa na czołowe miejsce zagadnienie składowania materiałów, przy na ogół wąskich przydrożnych placach składowych oraz słusznej zasadzie unikania powtórnych transportów powoduje to konieczność j ak najbardziej dokładnego zharmonizowania transportu z procesami budowy. Continue reading „ZADANIA TRANSPORTU W BUDOWNICTWIE DROGOWYM”