Zakup auta

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu, samochód był luksusem, na który mogli sobie pozwolić tylko nieliczni. Dzisiaj natomiast czasy są już zupełnie inne i samochód staje się dobrem powszechnym. Dlaczego? Otóż przede wszystkim dlatego, że ceny są dzisiaj bardzo zróżnicowane. Tak naprawdę już za kilkaset złotych można znaleźć coś do pojeżdżenia. Kwestie takie jak bezpieczeństwo, czy też bezkolizyjność, w takich przypadkach jest raczej kwestią sporną. Continue reading „Zakup auta”

Wnętrza samochodów

Dzisiaj rozmowa o samochodach jest tematem rzeką. W zasadzie każda osoba ma nieco inne upodobania oraz typy. Mało tego, każdy jest również w stanie znaleźć dokładnie to, co się im podoba. Na co więc zwraca się uwagę, kupując auto? Otóż sprawa ta zupełnie inaczej wygląda w przypadku mężczyzn, a nieco inaczej w przypadku kobiet. Mężczyźni przeważnie patrzą na sprawy techniczne, podczas gdy kobiety na wygląd. Continue reading „Wnętrza samochodów”

Dzwigniki hydrauliczne dotychczas sa raczej

Dźwigniki hydrauliczne dotychczas są raczej rzadko stosowane przy rObotach torowych wskutek szybkiego zużywania się uszczelnień, powodowanego trudnymi warunkami pracy i przedostającym się pyłem na gładź siłowników. Typowym przykładem dźwignika hydraulicznego jest dźwignik torowy produkcji MADRO (rys. 11-12) o udźwigu 30 kN (3000 kG), wysokości podnoszenia 100 mm i masie własnej 7 kg. Dźwignik składa się z podstawy 1, do której jest przyspawany siłownik 2. Podnoszenie odbywa się za pośrednictwem tłoków teleskopowych 3 i 4. Continue reading „Dzwigniki hydrauliczne dotychczas sa raczej”

Ladowarki tego typu w zasadzie

Ładowarki tego typu w zasadzie są przeznaczone dowywania szyn z platform (w granicach od powyżej główki szyny), ale mogą być bót przeładunkowych, nawet z zastosowaniem obrotowego wysięgnika pod warunkiem odpowiedniego wzmocnienia podstawy ładowarki. Udźwig każdej wciągarki wynosi 6 kN (600 kG), a do podnoszenia maksymalnego ciężaru należy użyć siły do bęben wciągarki lina podnosząca twierdzona do obudowy wciągarki, powoduje podniesienie uchwytu samo— czynnie zakleszczającego się na szynie. Pozostałe liny wciągarki wodzącej mają średnicę 4 mm.
Masa własna każdej ładowarki typu ŁSz wynosi 307 kg, wysokość 1950 mm, szerokość — 3250 mm i długość — 400 mm. Ładowarka ma Większą prędkość opuszczania — 1,2 m/min od prędkości podnoszenia — 1 m/min. Obciążony wózek po wysięgniku może być przesuwany z prędkościądo 5 m/min. Continue reading „Ladowarki tego typu w zasadzie”

dzwigienki

DŹ w i gn iki śrubowe są stosowane do robót torowych, do podnoszenia konstrukcji maszynowych i mostowych oraz do poziomego prze— suwania ciężkich elementów. Dźwignik Śrubowy (rys. 11-8) podnosi ciężar głowicą 4, która jest unoszona Śrubą 2, wysuwającą się z kadłuba 1 dzięki dźwigni zakończonej mechanizmem zapadkowym 3 (grzechotką). Podstawa dźwignika 5 jest przy— twierdzona do ramy 7, w której jest osadzona śruba 6 przesuwu poziomego. Dźwigniki śrubowe mają udźwig 30 do 200 kN (3000 do 20 000 kG) przy wysokości podnoszenia 200 do 350 mm i masą własną 18 do 60 kg. Continue reading „dzwigienki”

Dzwigniki DHT-5 i DHTK-5 maja

Dźwigniki DHT-5 i DHTK-5 mają korzystniejsze parametry techniczne niż dźwigniki MADRO (udźwig po 50 kN, wysokość podnoszenia 250 lub 300 mm, masa własna 23 albo 29,5 kg), ale ze względu na dużą wysokość oraz małą stateczność są niechętnie stosowane przy robotach torowych. Ponadto wymagają usunięcia z toru przed nadjeżdżającym pociągiem. 6. Giętarki szyn i iglic Do gięcia oraz prostowania szyn i iglic zwrotnicowych mogą być stosowane mechaniczne lub hydrauliczne giętarki szyn. Mechaniczne giętarki szyn typu GSR-800 (rys. Continue reading „Dzwigniki DHT-5 i DHTK-5 maja”

Nastepnie w dowolnym miejscu budujemy pionowa skale wysokosci (z przekroju podluznego) i pozioma skale szerokosci (z planu sytuacyjnego)

Następnie w dowolnym miejscu budujemy pionową skalę wysokości (z przekroju podłużnego) i poziomą skalę szerokości (z planu sytuacyjnego). Punkty przecięcia się prostopadłych do skal poprowadzonych z punktów o tej samej numeracji dadzą punkty osiowe perspektywicznego obrazu odcinka drogi. Jeżeli otrzymane w powyższy sposób punkty osi drogi połączymy w sposób płynny, otrzymamy obraz perspektywiczny osi odcinka drogi. Aby otrzymać całkowity obraz perspektywiczny korony odcinka drogi dla poszczególnych punktów osiowych w obrazie perspektywicznym, należy dorysować szerokości jezdni i szerokości korony drogi. Szerokości te otrzymamy, wychodząc z założenia podobieństwa obrazu na płaszczyźnie rzutu i rzeczywistych wielkości przedmiotu w terenie. Continue reading „Nastepnie w dowolnym miejscu budujemy pionowa skale wysokosci (z przekroju podluznego) i pozioma skale szerokosci (z planu sytuacyjnego)”

SKRZYZOWANIA SWOBODNE

SKRZYŻOWANIA SWOBODNE . W pewnych przypadkach, gdy połączenie dróg krzyżujących się nie jest konieczne, wykonuje się tylko przejazd na wiadukcie jednej drogi nad drugą: W tym przypadku zjazd z jednego kierunku na drugi nie jest możliwy. Jeżeli zachodzi konieczność umożliwienia zjazdów z jednego kierunku na drugi, należy wykonać drogi łączące. Skrzyżowania swobodne należy z zasady projektować, jako prostopadłe wówczas roboty są najmniejsze, koszt budowy najniższy. W zasadzie należy unikać skrzyżowań dwupoziomowych dróg zwykłych, starając się skrzyżowania te rozwiązać, jako jednopoziomowe. Continue reading „SKRZYZOWANIA SWOBODNE”

TRANSPORT KONNY

TRANSPORT KONNY . Obecnie koń jako siła pociągowa, a łącznie z wozem lub szuflą jako środek transportu, ma coraz mniejsze znaczenie w budownictwie drogowym. Konny środek transportu jest jeszcze stosowany przy robotach konserwacyjnych nawierzchni nieulepszonych, przy niewielkich robotach ziemnych oraz przy przebudowach niewielkich odcinków dróg. Pojazdy konne są głównie wykorzystywane przy robotach drogowych w okresach spadku nasilenia robót rolnych, ma zresztą w pełni uzasadnienie gospodarcze. Do zalet transportu konnego należy zaliczyć: 1) dużą elastyczność, umożliwiającą dojazd niemal do wszystkich miejsc i swobodne zmiany trasy bez specjalnej szkody dla organizacji i wydajności robót 2) możliwość wykorzystywania istniejących rezerw w gospodarce rolnej w okresach wolnych od robót polowych ewentualnie leśnych. Continue reading „TRANSPORT KONNY”

Podobnie jak przy innych srodkach transportowych, azeby nastapil ruch pojazdu, musi byc spelniony warunek

Podobnie jak przy innych środkach transportowych, ażeby nastąpił ruch pojazdu, musi być spełniony warunek: gdzie W jest sumą spotykanych oporów w czasie ruchu pojazdu. Poruszając się po drodze pojazd konny musi pokonać następujące opory ruchu: 1) opory tarcia wynikające z konstrukcji wozu, a w szczególności opory tarcia osi w łożyskach kół oraz opory tarcia potoczystego kół po jezdni w zależności od rodzaju nawierzchni. 2) opory siły bezwładności L występującej w momencie p zmiany szybkości ruchu, a zwłaszcza w chwili ruszania wozu i miejsca 3) opory powstające przy poruszaniu się pojazdu konnego po wzniesieniu, występujące wskutek tego, iż pojazd nie tylko jest przesuwany w kierunku poziomym, ale również jest pod, noszony do góry przy wykorzystaniu równi pochyłej, którą jest droga; 4) opory powietrza występujące przy dużych szybkościach. Opory tarcia możemy określić ze wzoru: VI = Gt +Gi = G (f +i) Opór ten przezwycięża siła poci ągowa konia: p = 0,2 C + C, i Podstawiając powyższe wartości do wzoru otrzymamy wartość liczbową oporu siły bezwładności wyrażoną w kG: W b = X O 1 = O O 1 G Ze względu na stosunkowo niską wartość tego oporu oraz z powodu krótkiego trwania, a zatem możliwości pokonania go zdwojonym wysiłkiem konia, opór bezwładności pomijamy w praktycznych obliczeniach. Wielkość oporu na wzniesieniu stanowi składową ciężaru pojazdu, równoległą do nachylenia drogi. Continue reading „Podobnie jak przy innych srodkach transportowych, azeby nastapil ruch pojazdu, musi byc spelniony warunek”