Do podbijania torów stosuje sie

Do podbijania torów stosuje się środki małej mechanizacji — podbijaki elektryczne, pneumatyczne i spalinowe oraz lekkie podbijarki toru, jak równie* środki dużej mechanizacłl — ciężkie podbijarki toru. Podbijaki elektryczne, pneumatyczne i spalinowe stosuje się do podbijanńa podkładów na podsypce tłuczniowej lub żwirowej. Technika podbijania podkładów podbijakami mechanicznymi jest uzależniona od wielu czynników. Przed przystąpieniem do podbijania należy z klatek między podkładami usunąć podsypkę na taką głębokość, aby po podniešieniu toru warstwa pozostałej podsypki była 0 2—3 cm poniżej spodu podkładów przy podbijaniu podbijakami spalinowymi (umożliwia to uderzeniowe wbijanie ziaren tłucznia), a co najmniej 2—3 cm powyżej spodu podkładów przy zagęszczaniu podbijakami wibracyjnymi (wskutek wibrowania ziarna tłucznia wypełniają wolne miejsca). W praktyce przed podbijaniem toru podbijakami wdbracyjnymi nie należy usuwać podsypki z klatek między podkładarni. Continue reading „Do podbijania torów stosuje sie”

Rama oparta wspornikami na sasiednich

Rama oparta wspornikami na sąsiednich podkładach jest przytwierdzona do szyn specjalnymi uchwytami. Podkład jest wyciągany poprzeczką 7 z dwoma hakami, na które jest nałożona lina 6, przewijająca się przez
krążki linowe 9. Wysunięciu podkładu sprzyjają podkładki 8, zakładane pod stopką szyny, oraz kaptur z płużkiem 5, torującym drogę dla podkładu kierowanego drążkiem 4. Urządzenie to jest mało wydajne i ciężkie — obecnie nie jest produkowane.
MASZYNY 1 URZĄDZENIA DO ZAGĘSZCZANIA PODSYPKI I. Zagęszczanie podsypki pod podkładami Nawierzch.nia kolejowa jest konstrukcją sprężystą, spoczywającą na elastycznym podłożu. Continue reading „Rama oparta wspornikami na sasiednich”

Podana klasyfikacja charakteryzuje jedynie najbardziej

Podana klasyfikacja charakteryzuje jedynie najbardziej istotne różnice w budowie i działaniu podbijaków oraz podbijarek toru. 3. Podbijaki elektryczne Pierwszymi, na szerszą skalę eksploatowanymi na PKP podbijakami elektrycznymi były podbijaki uderzeniowe JACKSON, o długości 1 m, masie 33 kg i mocy silnika 0,23 kW. Na osi wirnika silnika był zamocowa— ny mimośród, który końcówkę podbijającą wprawiał w ruch postępowo-zwrotny. Częstotliwość wibracji wynosiła 3600 drgań na minutę. Continue reading „Podana klasyfikacja charakteryzuje jedynie najbardziej”

BMW 1500 (rys. 64-18). Nowoczesne

BMW 1500 (rys. 64-18). Nowoczesne nadwozie samonośne całkowicie spawane, wyróżniające się duża sztywnościa spodu, którego przód jest ukształtowany jako przestrzenny element skrzynkowy, osłaniający silnik. Dzięki zastosowaniu wyłącznie cienkościennych elementów blaszanych ciężar własny samochodu wynosi jedynie około 900 kG. UNIBODY-CHRYSLER (rys. Continue reading „BMW 1500 (rys. 64-18). Nowoczesne”

Sile wymuszajaca wibracji mozna regulowac

Siłę wymuszającą wibracji można regulować przez zmianę masy m, mimośrodowości r albo prędkości obrotowej 0). Proces wibracyjnego za— gęszczania można Określać równłež za pomocą amplitudy i częstotliwości drgań, które mogą być także regulowane. W rezultacie badań stwierdzono, że mała amplituda drgań stwarza trudności przy zagłëbianiu łap podbijających. Zadowalające wyniki uzyskuje sie przy amplitudzie drgań powy— Żej 6 mm i przy częstotliwości nieco przekraczającej 2000 cykli na minutę. Im większa jest częstotliwość, tym mniejsza nierównomierność zagęszcza— ma. Continue reading „Sile wymuszajaca wibracji mozna regulowac”

Podbijanie podbijakami uderzeniowymi (pneumatycznymi i

Podbijanie podbijakami uderzeniowymi (pneumatycznymi i spalinowy— mi) przeprowadza się nieco inną techniką. Pionowo wprowadzony bod od- słonięty spód podkładu podbijak pochyla się i od końca podkładu lub od środka toru w kiexunku szyny. Pod szyną podbijak należy ustawić ukośnie, a następnie tak go odchylać, aby przy końcu lub w Środkowej części podkładu zajął pozycję prostopadłą do osi podkładu. Podbijaków uderzeniowych nie należy stosować do podbijania podkładów betonowych ze względu na możliwość ich uszkodzenia. Ciężkie podbijarki toru mają zamontowane na stałe narzędzia robocze — łapy podbijające, których konstrukcja ustawienie w poszczególnych typach podbijarek są na ogół podobne. Continue reading „Podbijanie podbijakami uderzeniowymi (pneumatycznymi i”

Wariant pierwszy wykazuje natomiast w perspektywie ostre zalomy trasy przy moscie, zmuszajace kierowce do zmniejszenia szybkosci ruchu

Wariant pierwszy wykazuje natomiast w perspektywie ostre załomy trasy przy moście, zmuszające kierowcę do zmniejszenia szybkości ruchu. Wkładka 4 podaje rysunek perspektywiczny wjazdu pod wiadukt. Rysunek ten umożliwia stwierdzenie, w jakim stopniu wiadukt zasłania widoczność trasy drogowej na większej odległości. W podobny sposób można stwierdzić, że np. obraz perspektywiczny łuku bez krzywej przejściowej jest skrętem ostrym, a ten sam łuk przy zastosowaniu krzywej przejściowej widzimy, jako łagodne, płynne przejście z prostej w łuk kołowy. Continue reading „Wariant pierwszy wykazuje natomiast w perspektywie ostre zalomy trasy przy moscie, zmuszajace kierowce do zmniejszenia szybkosci ruchu”

W budownictwie drogowym transport taczkami jest stosowany do :

W budownictwie drogowym transport taczkami jest stosowany. 1) do robót ziemnych w przekrojach odcinkowych, w przejściach z wykopu w nasyp, przy pobieraniu gruntu z wykopu (rezerwy) lub składania gruntu, wykopach fundamentowych obiektów drogowych średniej wielkości 2) do robót nawierzchniowych, tj. do poprzecznego przewozu materiałów złożonych na poboczach, w rowach lub poza rowami 3) na placach budowy do dozowania i dowożenia materiałów z hałd do koszów betoniarek lub maszyn produkujących bitumiczne masy drogowe oraz do odwożenia gotowych mas na miejsca wbudowania lub do środków transportu zewnętrznego, 4) do budowy obiektów drogowych, tj. do dowożenie materiałów i półfabrykatów ze składu lub masy betonowej z betoniarek. Zaletami transportu taczkami są: duża elastyczność, niski koszt wyposażenia, łatwość zorganizowania, dogodny sposób ręcznego załadowania i wyładowania oraz bardzo duża żywotność. Continue reading „W budownictwie drogowym transport taczkami jest stosowany do :”

Wozy konne

Wozy konne . Wśród znajdujących się na terenie kraju wozów konnych można wyróżnić znaczną ilość typów i odmian. Nowa produkcja wozów oparta jest o ścisłe wytyczne zawarte w polskich normach. W okresie zimy w pewnych warunkach zamiast wozów mogą być użyte do przewozu materiałów sanie. Również w obrębie placu budowy do przemieszczania materiałów w sztukach większych rozmiarów można stosować przeciąganie, polegające na zaprzęgnięciu konia do przewożonego elementu i ciągnięciu go po ziemi. Continue reading „Wozy konne”

Podobnie jak przy innych srodkach transportowych, azeby nastapil ruch pojazdu, musi byc spelniony warunek

Podobnie jak przy innych środkach transportowych, ażeby nastąpił ruch pojazdu, musi być spełniony warunek: gdzie W jest sumą spotykanych oporów w czasie ruchu pojazdu. Poruszając się po drodze pojazd konny musi pokonać następujące opory ruchu: 1) opory tarcia wynikające z konstrukcji wozu, a w szczególności opory tarcia osi w łożyskach kół oraz opory tarcia potoczystego kół po jezdni w zależności od rodzaju nawierzchni. 2) opory siły bezwładności L występującej w momencie p zmiany szybkości ruchu, a zwłaszcza w chwili ruszania wozu i miejsca 3) opory powstające przy poruszaniu się pojazdu konnego po wzniesieniu, występujące wskutek tego, iż pojazd nie tylko jest przesuwany w kierunku poziomym, ale również jest pod, noszony do góry przy wykorzystaniu równi pochyłej, którą jest droga; 4) opory powietrza występujące przy dużych szybkościach. Opory tarcia możemy określić ze wzoru: VI = Gt +Gi = G (f +i) Opór ten przezwycięża siła poci ągowa konia: p = 0,2 C + C, i Podstawiając powyższe wartości do wzoru otrzymamy wartość liczbową oporu siły bezwładności wyrażoną w kG: W b = X O 1 = O O 1 G Ze względu na stosunkowo niską wartość tego oporu oraz z powodu krótkiego trwania, a zatem możliwości pokonania go zdwojonym wysiłkiem konia, opór bezwładności pomijamy w praktycznych obliczeniach. Wielkość oporu na wzniesieniu stanowi składową ciężaru pojazdu, równoległą do nachylenia drogi. Continue reading „Podobnie jak przy innych srodkach transportowych, azeby nastapil ruch pojazdu, musi byc spelniony warunek”