Podbijaki elektryczne sa latwe do

Podbijaki elektryczne są łatwe do obsługi i tanie w eksploatacji, ale do ich zasilania są potrzebne ciężkie i kłopotliwe w transporcie (na szlaku) zespoły prądotwórcze, co w połączeniu z dużą masą samych podbijaków powoduje ograniczanie ich stosowania przy robotach nawierzchniowych. 4. Zespoły prądotwórcze Zespoły prądotwórcze są urządzeniami przetwarzającymi energię mechaniczną na energię elektryczną, potrzebną do zasilania silników elektrycznych, zespołów spawalniczych, do ładowania akumulatorów oraz do celów oświetleniowych. Zespoły prądotwórcze są napędzane nisko- lub wysokoprężnymi silnikami spalinowymi i mogą być typu stacjonarnego, przewoźnego lub przeWytwarzają one prąd o napięciu przemiennym jedno— lub trójfazowym, o normalnej bądź podwyższonej częstotliwości, albo prąd stały. Maszyny i narzędzia elektryczne stosowane w służbie drogowej są za— silane zespołami prądotwórczymi o napięciu do 400 V i częstotliwości 50 Hz. Continue reading „Podbijaki elektryczne sa latwe do”

Sprezarka powietrzna typu S2P-216 ma

Sprężarka powietrzna typu S2P-216 ma dwa cylindry sprężania I stop— nia i jeden cylinder sprężania II stopnia w układzie szeregowym. Sprężone w cylindrach I stopnia powietrze wymaga chłodzenia. W tym celu jest ono tłoczone przewodem rurowym do chłodnicy międzystopniowej, skąd dru gim przewodem rurowym jest zasysane do cylindra sprężania II stopnia. Z cylindra sprężania II stopnia powietrze jest tłoczone do zbiornika wyrównawczego, umieszczonego pod podwoziem zespołu sprężarkowego. Chłodnica międzystopniowa, podobnie jak sprężarka, jest chłodzona strumieniem powietrza nawiewanego przez wentylator osiowy, umieszczony na cylindrze sprężania II stopnia. Continue reading „Sprezarka powietrzna typu S2P-216 ma”

6. Zespoly sprezarkowe Do zasilania podbijaków

6. Zespoły sprężarkowe Do zasilania podbijaków i innych narzędzi pneumatycznych sprężonym powietrzem stosuje się przewoźne zespoły sprężarkowe o wydajności do 10 Nm3/min (0,16 Nm3/s) i ciśnieniu do 0,7 MN/m2 (7 at). Zespoły sprężarkowe składają się z silnika spalinowego i sprężarki, umieszczonych na podwoziu przystosowanym do przejazdu po drogach bitych lub szynach kolejowych. Silniki spalinowe, najczęściej wysokoprężne ze względu na wyższą sprawność, tańszą eksploatację i większą niezawodność pracy, są źródłem napędu sprężarki, która w tym przypadku jest maszyną roboczą. Napęd jest przekazywany za pośrednictwem sprzęgła ela- stycznego lub ciernego i przekładni redukcyjnej. Continue reading „6. Zespoly sprezarkowe Do zasilania podbijaków”

Cisnienie W przestrzeni A i

Ciśnienie W przestrzeni A i w kanale a, a także w szczelinie nad zaworem 1 szybko spada. Powietrze znajdujące się pod bijakiem spręża się i kanałem c przedostaje się pod zawór 1, powoduje jego uniesienie i zakrycie kanału a. Sprężone powietrze przepływa kanałem c do przestrzeni B i unosi bijak do góry. Z chwilą zakrycia otworów kanału b wzrasta ciśnienie powietrza nad bijakiem, a w momencie, gdy bijak znajdzie się powyżej otworów kanału b, powietrze uchodzi do atmosfery i ciśnienie pod bijakiem oraz w kanale c gwałłownie rnaleje. Powietrze w przestrzeni A sprężone przez bijak naciska przez kanał a na zawór 1, wymuszając jego opuszczenie do dołu. Continue reading „Cisnienie W przestrzeni A i”

Kontrole symetrii obciazen fazowych przeprowadza

Kontrolę symetrii obciążeń fazowych przeprowadza się amperornierzem na tablicy rozdzielcżej. Całkowite obćiâżenie zaspołu mocą czynną lub pŕąr dem nie może przekraczać wartości znamionowych. Dopuszczalne, chwilowe przeciążenie nie może Powodować zadżiałania wyzwalaczy cieplnych ILib elektromagnetycznych. Chwilowe przeciążenie mocą czynną nić ȚTOże przekraczać 110% mocy żnamiôhoWej, natomiast przeciăżenie trwałe nhocą czynną nie może przekraczać 100% mocy znamionowej. Podczas eksploatacji zespołów prądotwórczych należy zachować szczególne środki ostrożności i skrupulatnie przestrzegać przepisów obsługi bhp. Continue reading „Kontrole symetrii obciazen fazowych przeprowadza”

Pradnica sklada sie ze stojana,

Prądnica składa się ze stojana, ułożyskowanego wirnika, łożysk kulkowych, osłon łożyskowych, szczotek z uchwytami i pierścienia zbiorczego. Uzwojenie twornika 2 (rys. 111—9) jest nawinięte w żłobkach stojana, a uzwojenie magnesów — w utajonych lub wystających nabiegunnikach wirnika 1. Zespoły prądotwórcze typu EPż4-3/400 (rys. 111—10) i PAB4—3/400 są pod względem budowy i działania zbliżone do zespołów BeDT3-2; Są one zabudowane na dwukołowym ogumionym wózku albo lia ramie nośnej przystosowanej do przenoszenia zespołu. Continue reading „Pradnica sklada sie ze stojana,”

Przy duzej intensywnosci ruchu na drodze warunek zachowania bezpieczenstwa w czasie przejazdu przez skrzyzowanie jest warunkiem najwazniejszym

Przy dużej intensywności ruchu na drodze warunek zachowania bezpieczeństwa w czasie przejazdu przez skrzyżowanie jest warunkiem najważniejszym. Główne kierunki ruchu o największym natężeniu powinno się zabezpieczyć przez odpowiednią konstrukcję skrzyżowań tak, aby nie ograniczać w przelotności potoków ruchu na tych kierunkach i szybkości ruchu na skrzyżowaniu lub też jak najmniej ograniczać szybkość. Bezpieczeństwo ruchu na skrzyżowaniach osiąga się przez odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne, zapewniające bezpieczny przejazd (różne rozwiązania skrzyżowań jednopoziomowych, skrzyżowania dwupoziomowe), lub też przez stosowanie sygnalizacji i odpowiednich znaków nakazu i zakazu. Stosowanie zarządzeń nakazu oraz sygnalizacji (jak np. sygnalizacja świetlna) jest sposobem najmniej wskazanym, gdyż powoduje to konieczność zatrzymywania części ruchu drogowego po to, aby przepuścić przez skrzyżowanie drugą jego część, z innego kierunku. Continue reading „Przy duzej intensywnosci ruchu na drodze warunek zachowania bezpieczenstwa w czasie przejazdu przez skrzyzowanie jest warunkiem najwazniejszym”

Podobna konstrukcje stosuje sie po stronie wjazdu z drogi glównej na boczna, poniewaz pojazdy skrecajace na pewnym odcinku przed skrzyzowaniem zmniejszaja szybkosc

Podobną konstrukcję stosuje się po stronie wjazdu z drogi głównej na boczną, ponieważ pojazdy skręcające na pewnym odcinku przed skrzyżowaniem zmniejszają szybkość. Opisane poszerzenie ułatwia pojazdom nieskręcającym zachowanie większej szybkości. Urządzenia tego rodzaju należy stosować przede wszystkim do dróg o dużej intensywności ruchu. Promienie łuków zaokrąglających krawędź korony drogi przyjmuje się: a) dla ruchu skręcającego z drogi, bocznej na główną 15-20 m, b) dla ruchu skręcającego z drogi głównej na boczną 30-50 m. Na rysunku 163 podano konstrukcję jednopoziomowego skrzyżowania dwóch dróg równorzędnych z zachowaniem zasad podanych poprzednio ukos skrzyżowania skonstruowano tak, że powoduje utworzenie się nieco wydłużonego placu. Continue reading „Podobna konstrukcje stosuje sie po stronie wjazdu z drogi glównej na boczna, poniewaz pojazdy skrecajace na pewnym odcinku przed skrzyzowaniem zmniejszaja szybkosc”

SKRZYZOWANIA SWOBODNE

SKRZYŻOWANIA SWOBODNE . W pewnych przypadkach, gdy połączenie dróg krzyżujących się nie jest konieczne, wykonuje się tylko przejazd na wiadukcie jednej drogi nad drugą: W tym przypadku zjazd z jednego kierunku na drugi nie jest możliwy. Jeżeli zachodzi konieczność umożliwienia zjazdów z jednego kierunku na drugi, należy wykonać drogi łączące. Skrzyżowania swobodne należy z zasady projektować, jako prostopadłe wówczas roboty są najmniejsze, koszt budowy najniższy. W zasadzie należy unikać skrzyżowań dwupoziomowych dróg zwykłych, starając się skrzyżowania te rozwiązać, jako jednopoziomowe. Continue reading „SKRZYZOWANIA SWOBODNE”

Podstawowa zasada transportu zewnetrznego w budownictwie drogowym jest dowiezienie materialów bezposrednio na miejsce wbudowania

Podstawową zasadą transportu zewnętrznego w budownictwie drogowym jest dowiezienie materiałów bezpośrednio na miejsce wbudowania, a więc np. na pobocza wzdłuż trasy drogi lub, jeśli droga wyłączona jest z ruchu publicznego, na nawierzchnię bądź też do koryta drogi. Jeśli składowanie materiałów wzdłuż trasy ze względów lokalnych lub technologii budowy jest niemożliwe, to należy je umieszczać na placu budowy jak najbliżej urządzeń i maszyn przeróbczych. Ze względu na kierunek przemieszczanych materiałów, rozróżnia się: a) transport poziomy, b) transport pionowy, c) transport poziomo-pionowy, d) transport pochyły. Do transportu poziomowego stosowane są najczęściej następujące środki transportowe: 1) taczki i wózki (japonki), 2) wozy i łopaty konne, 3) kolejki wąskotorowe, 4) samochody i ciągniki z przyczepami, 5) napowietrzne kolejki linowe, 6) spycharki i zgarniarki, 7) koleje normalnotorowe, 8) środki transportu wodnego. Continue reading „Podstawowa zasada transportu zewnetrznego w budownictwie drogowym jest dowiezienie materialów bezposrednio na miejsce wbudowania”