Do odkrecania lub zakrecania Srub

Do odkręcania lub zakręcania Śrub łubkowych Służy odboczka 22. Zakrętarka spalinowa typu ZS—4,5A (rys. 11—29) jest zmodernizowaną odmianą zakrętarki spalinowej typu ZS—6A oraz ma bardziej nowoczesny i ekonomiczny czterosuwowy silnik spalinowy. Charakterystyka techniczna zakrętarek spalinowych jest podana w tablicy 11-1. Inne narzędzia spalinowe są zastępowane narzędziami elektrycznyłni. Continue reading „Do odkrecania lub zakrecania Srub”

Silnik napedowoy o mocy 1,7

Silnik napędow•y o mocy 1,7 kW, osadzony na ramie szlifierki, ma wir— nik z dwustronnym wałkiem. Górny koniec wałka 14 umożliwia podłącze— nie wałka giętkiego do napędu Ściernicy używanej do szlifowania krzy— żownic. Do ramy są przytwierdzone dwuczęściowe rolki toczne, złożone z segmentów 7 i 8. Profil rolek umożliwia przesuwanie się szlifierki po obrabianej szynie, a także obtaczanie szyny tarczą szlifierską, o prędkości obwodowej 30 m/s. Jako uchwyty są wykorzystywane pokrętło 9 i wspornik ramy 10. Continue reading „Silnik napedowoy o mocy 1,7”

Frezarka do podkladów typu FP-200

Frezarka do podkładów typu FP-200 (rys. 11-26) składa się z ramy, dwóch silników elektrycznych o mocy 1 kW i 3000 obr/min każdy, mechanizrnu opuszczania silników i narzędzi skrawających. Z ramą, wykonaną z pospawanych rurek, są połączone przegubowo dwie dwuobrzeżowe rolki do prowadzenia urządzenia po szynie. Mechaniżm opuszczania silników służy do regulowania poziomu opuszczenia silników wraz z frezami, do ich  podnoszenia oraz do regulowania głębokości frezowania podkładu. Głębokość frezowania nastawia się korbą, posługując się przy tym wskaźnikiem ze skalą (w mm). Continue reading „Frezarka do podkladów typu FP-200”

Znaczna wiekszosc nadwozi wspólczesnych samochodów

Znaczną większość nadwozi współczesnych samochodów wytwarza się z blachy stalowej. Stopy lekkie stosuje się dość rzadko. Od kilku lat dość często nadwozia wyrabia się częściowo lub całkowicie z tworzyw sztucznych. Silnie obciążone elementy nadwozi z tworzyw sztucznych są niekiedy wzmacniane wkładkami stalowymi. Nadwozia drewniane spotyka się już tylko w sporadycznych przypadkach. Continue reading „Znaczna wiekszosc nadwozi wspólczesnych samochodów”

hydrauliczny maszyny zasila pompa tloczkowo–osiowa

hydrauliczny maszyny zasila pompa tłoczkowo—osiowa PNZ-25 wydajności albo pompa nurnikowa PNS—25 0 stałej wydajności. całkowicie zanurzona w zbiorniku oleju 9 i jest napędzana wieloklinową o przełożeniu 1 : 1 od niskoprężnego silnika spao mocy 7 KM. Olej przewodami elastycznymi przedostaje zwrotny do rozdzielacza 8, z którego jest kierowany 40 Sterowanie rozdzielaczem odbywa się dźwigniami ręcznymi po nasuwarki, a więc wtedy, gdy operator znajduje się na pomaszyny. robót nasuwarka jest ciągniona wózkiem motorowym, a podprzetaczana przez operatora. Brak własnego napędu jazdy wadą tej maszyny. Continue reading „hydrauliczny maszyny zasila pompa tloczkowo–osiowa”

10. Nasuwarki hydrauliczne toru Do podnoszenia

10. Nasuwarki hydrauliczne toru Do podnoszenia i nasuwania toru — oprócz narzędzi ręcznych i lekkiego sprzętu dźwigowego — stosuje się nasuwarki hydrauliczne. Na PKP stosuje się nasuwarki hydrauliczne produkowane przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Stargardzie Szczecińskim, typu NH oraz bardziej nowoczesne i efektywne typu NS—60. Nasuwarka hydrauliczna typu NH (rys. 11-31) do podnoszenia i nasuwania toru może być uzytkowana samodzielnie albo w zespole maszyn.
Najczęściej jest stosowana bezpośrednio przed podbijarką PD-90, gdyż umożliwia zastąpienie grupy robotników potrzebnych do podniesienia toru przed mechanicznym podbijaniem. Continue reading „10. Nasuwarki hydrauliczne toru Do podnoszenia”

Charakterystyka techniczna zakretarek elektrycznych MADRO

Charakterystyka techniczna zakrętarek elektrycznych MADRO jest po— dana w tablicy II—I. Elek tryczne piły do ci ę cia szyn stosowane w bazach mon tażowo—demontażowych lub przy przecinaniu szyn na szlaku są obecnie rzadko stosowane ze względu na małą wydajność i dużą masę własną. Piła elektryczna typu PS-3 (rys. 11—24) składa się z silnika elektrycznego, skrzyni przekładniowej, mechanizmu jarzmowego oraz głowicy nadającej ruch postępowo-zwrotny brzeszczotowi. Piła przenośna, wyposażona w uchwyty do zamocowania na szynach typów S49, S42 i 8, może być przystosowana również do przecinania pozostałych typów szyn oraz profili walcowanych, po niewielkiej przeróbce uchwytu mocującego. Continue reading „Charakterystyka techniczna zakretarek elektrycznych MADRO”

Dwie drogi o znaczeniu równorzednym krzyzuje sie pod katem prostym lub tez w pewnym ukosie

Dwie drogi o znaczeniu równorzędnym krzyżuje się pod kątem prostym lub też w pewnym ukosie. Skrzyżowania ukośne nie są konstrukcyjnie korzystne, z tego też powodu należy dopuszczać kąt ukosu możliwie nie mniejszy niż 45°. Przy skrzyżowaniach pod kątem 90° otrzymuje się najmniejsze wymiary powierzchni gruntu zajętej pod skrzyżowanie dróg i najkrótszą drogę przejazdu przez skrzyżowanie. Ze względu na ukos plac powstały na skrzyżowaniu ma kształt wydłużony, a promienie łuków wyokrąglających krawędzie korony drogi są różne. Tego rodzaju skrzyżowanie nie usuwa znacznej ilości punktów kolizji i wymaga dużej ostrożności podczas przejazdu. Continue reading „Dwie drogi o znaczeniu równorzednym krzyzuje sie pod katem prostym lub tez w pewnym ukosie”

Do transportu pionowego stosuje sie nastepujace srodki transportu

Do transportu pionowego stosuje się następujące środki transportu. 1) podnośniki, 2) żurawie (dźwigi). Do transportu poziomo-pionowego stosowane są następujące środki transportu: 1) ładowarki jedno- i wielonaczyniowe, 2) dźwignice linowe. Do transportu pochyłego są stosowane: 1) przenośniki taśmowe, grzebieniowe, ślimakowe itp., 2) zgarniarki linowe, 3) urządzenia transportu wodnego. Środki transportowe można klasyfikować ze względu na rodzaj siły napędowej: 1) transport ręczny: a) przenoszenie, przetaczanie, przesuwanie, b) przerzut, c) przewóz taczkami, d) przewóz wózkami, e) przewóz wagonami wąskotorowymi. Continue reading „Do transportu pionowego stosuje sie nastepujace srodki transportu”

Najprostsza forma transportu stosowana w budownictwie drogowym jest przerzut lopatami

Najprostszą formą transportu stosowaną w budownictwie drogowym jest przerzut łopatami. Ta forma transportu, często stosowane przy wykonywaniu robót ziemnych, polega na odspojeniu gruntu i przerzuceniu go w odkład lub nasyp bądź też do podstawionych środków transportu. Przerzut łopatą, stosowany jest przy wykonywaniu wykopów kanalizacyjnych lub melioracyjnych, rowach odwadniających oraz wykopów fundamentowych małych obiektów. Z tą formą transportu mamy do czynienia również przy robotach nawierzchniowych gdy materiały nagromadzone są wzdłuż drogi na poboczach, a dla wbudowania ich konieczne jest równomierne ułożenie na powierzchni jezdni lub na podłożu gruntowym. Oprócz pojedynczego przerzutu łopatą stosuje się niekiedy podwójny, a nawet wyjątkowo kilkakrotny przerzut. Continue reading „Najprostsza forma transportu stosowana w budownictwie drogowym jest przerzut lopatami”