Do odkrecania lub zakrecania Srub

Do odkręcania lub zakręcania Śrub łubkowych Służy odboczka 22. Zakrętarka spalinowa typu ZS—4,5A (rys. 11—29) jest zmodernizowaną odmianą zakrętarki spalinowej typu ZS—6A oraz ma bardziej nowoczesny i ekonomiczny czterosuwowy silnik spalinowy. Charakterystyka techniczna zakrętarek spalinowych jest podana w tablicy 11-1. Inne narzędzia spalinowe są zastępowane narzędziami elektrycznyłni. Continue reading „Do odkrecania lub zakrecania Srub”

Silnik napedowoy o mocy 1,7

Silnik napędow•y o mocy 1,7 kW, osadzony na ramie szlifierki, ma wir— nik z dwustronnym wałkiem. Górny koniec wałka 14 umożliwia podłącze— nie wałka giętkiego do napędu Ściernicy używanej do szlifowania krzy— żownic. Do ramy są przytwierdzone dwuczęściowe rolki toczne, złożone z segmentów 7 i 8. Profil rolek umożliwia przesuwanie się szlifierki po obrabianej szynie, a także obtaczanie szyny tarczą szlifierską, o prędkości obwodowej 30 m/s. Jako uchwyty są wykorzystywane pokrętło 9 i wspornik ramy 10. Continue reading „Silnik napedowoy o mocy 1,7”

Frezarka do podkladów typu FP-200

Frezarka do podkładów typu FP-200 (rys. 11-26) składa się z ramy, dwóch silników elektrycznych o mocy 1 kW i 3000 obr/min każdy, mechanizrnu opuszczania silników i narzędzi skrawających. Z ramą, wykonaną z pospawanych rurek, są połączone przegubowo dwie dwuobrzeżowe rolki do prowadzenia urządzenia po szynie. Mechaniżm opuszczania silników służy do regulowania poziomu opuszczenia silników wraz z frezami, do ich  podnoszenia oraz do regulowania głębokości frezowania podkładu. Głębokość frezowania nastawia się korbą, posługując się przy tym wskaźnikiem ze skalą (w mm). Continue reading „Frezarka do podkladów typu FP-200”

Znaczna wiekszosc nadwozi wspólczesnych samochodów

Znaczną większość nadwozi współczesnych samochodów wytwarza się z blachy stalowej. Stopy lekkie stosuje się dość rzadko. Od kilku lat dość często nadwozia wyrabia się częściowo lub całkowicie z tworzyw sztucznych. Silnie obciążone elementy nadwozi z tworzyw sztucznych są niekiedy wzmacniane wkładkami stalowymi. Nadwozia drewniane spotyka się już tylko w sporadycznych przypadkach. Continue reading „Znaczna wiekszosc nadwozi wspólczesnych samochodów”

hydrauliczny maszyny zasila pompa tloczkowo–osiowa

hydrauliczny maszyny zasila pompa tłoczkowo—osiowa PNZ-25 wydajności albo pompa nurnikowa PNS—25 0 stałej wydajności. całkowicie zanurzona w zbiorniku oleju 9 i jest napędzana wieloklinową o przełożeniu 1 : 1 od niskoprężnego silnika spao mocy 7 KM. Olej przewodami elastycznymi przedostaje zwrotny do rozdzielacza 8, z którego jest kierowany 40 Sterowanie rozdzielaczem odbywa się dźwigniami ręcznymi po nasuwarki, a więc wtedy, gdy operator znajduje się na pomaszyny. robót nasuwarka jest ciągniona wózkiem motorowym, a podprzetaczana przez operatora. Brak własnego napędu jazdy wadą tej maszyny. Continue reading „hydrauliczny maszyny zasila pompa tloczkowo–osiowa”

10. Nasuwarki hydrauliczne toru Do podnoszenia

10. Nasuwarki hydrauliczne toru Do podnoszenia i nasuwania toru — oprócz narzędzi ręcznych i lekkiego sprzętu dźwigowego — stosuje się nasuwarki hydrauliczne. Na PKP stosuje się nasuwarki hydrauliczne produkowane przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Stargardzie Szczecińskim, typu NH oraz bardziej nowoczesne i efektywne typu NS—60. Nasuwarka hydrauliczna typu NH (rys. 11-31) do podnoszenia i nasuwania toru może być uzytkowana samodzielnie albo w zespole maszyn.
Najczęściej jest stosowana bezpośrednio przed podbijarką PD-90, gdyż umożliwia zastąpienie grupy robotników potrzebnych do podniesienia toru przed mechanicznym podbijaniem. Continue reading „10. Nasuwarki hydrauliczne toru Do podnoszenia”

Charakterystyka techniczna zakretarek elektrycznych MADRO

Charakterystyka techniczna zakrętarek elektrycznych MADRO jest po— dana w tablicy II—I. Elek tryczne piły do ci ę cia szyn stosowane w bazach mon tażowo—demontażowych lub przy przecinaniu szyn na szlaku są obecnie rzadko stosowane ze względu na małą wydajność i dużą masę własną. Piła elektryczna typu PS-3 (rys. 11—24) składa się z silnika elektrycznego, skrzyni przekładniowej, mechanizmu jarzmowego oraz głowicy nadającej ruch postępowo-zwrotny brzeszczotowi. Piła przenośna, wyposażona w uchwyty do zamocowania na szynach typów S49, S42 i 8, może być przystosowana również do przecinania pozostałych typów szyn oraz profili walcowanych, po niewielkiej przeróbce uchwytu mocującego. Continue reading „Charakterystyka techniczna zakretarek elektrycznych MADRO”

do budowy odcinków drogowych stosuje sie skale

Z tych powodów do budowy obrazów perspektywicznych odcinków drogowych stosuje się skale skażone, a mianowicie skale wypróbowane dla już wykonanych projektów: odległości w przekroju podłużnym – 1 : 10000 wysokości w przekroju podłużnym – 1 : 400 szerokości w planie – 1 : 2000 Również na podstawie doświadczenia ustalono, że odległość płaszczyzny, na którą rzutuje się obraz, nie powinna być mniejsza niż 200 m, mierząc od oka obserwatora. W przypadku przeciwnym szczegóły znajdujące się od oka w odstępach mniejszych otrzymamy na obrazie nienaturalne. Wkładka ta zamieszczona w końcu książki podaje przykład budowy obrazu perspektywicznego odcinka drogi oraz szczegóły korzystania z rysunków przekroju podłużnego i planu sytuacyjnego, zbudowanych w odpowiedniej skali. Sam obraz odcinka drogi w rysunku perspektywicznym został podany w skali 1: 100. Dla przeprowadzenia rysunków przekroju podłużnego i planów sytuacyjnych ze skali skażonej do skal i 1 : 100 odsunięto płaszczyznę obrazu na odpowiednią odległość (4-krotną dla skali 1: 400 i 20-krotną dla skali 1 : 2000). Continue reading „do budowy odcinków drogowych stosuje sie skale”

Dwa punkty kolizji powstajace na przecieciu sie kierunków ruchu

Dwa punkty kolizji powstające na przecięciu się kierunków ruchu, są o tyle mniej niebezpieczne, że w każdym przypadku przed skrzyżowaniem się z odpowiednim kierunkiem, ruchu pojazd ma miejsce na zatrzymanie się i przepuszczenie ruchu. W razie przecięcia się na jednym skrzyżowaniu większej ilości kierunków, np. czterech, dla dróg podrzędnych, krzyżujących się z drogą główną, można stosować rozsunięcie kierunków bocznych na odległość 40-60 m. W takim przypadku zamiast jednego skrzyżowania dróg o szesnastu punktach kolizji otrzymujemy dwa włączenia dróg bocznych o trzech punktach kolizji każde. Rozsunięcie włączeń dróg bocznych zmusza pojazdy na tych drogach do skręcania w drogę główną, a wskutek tego do ruchu z małymi szybkościami. Continue reading „Dwa punkty kolizji powstajace na przecieciu sie kierunków ruchu”

Wozy konne

Wozy konne . Wśród znajdujących się na terenie kraju wozów konnych można wyróżnić znaczną ilość typów i odmian. Nowa produkcja wozów oparta jest o ścisłe wytyczne zawarte w polskich normach. W okresie zimy w pewnych warunkach zamiast wozów mogą być użyte do przewozu materiałów sanie. Również w obrębie placu budowy do przemieszczania materiałów w sztukach większych rozmiarów można stosować przeciąganie, polegające na zaprzęgnięciu konia do przewożonego elementu i ciągnięciu go po ziemi. Continue reading „Wozy konne”