ZADANIA TRANSPORTU W BUDOWNICTWIE DROGOWYM. Transport jest jednym z zasadniczych procesów technologii budowy i utrzymania dróg i mostów, stanowi, bowiem poÅ›rednie ogniwo pomiÄ™dzy procesami produkcji materiałów drogowych i ich wbudowania. O wielkoÅ›ci zadania, jakie ciąży na transporcie w budownictwie drogowym, Å›wiadczy chociażby fakt, iż na wybudowanie jednego kilometra drogi II klasy w gruncie nieprzepuszczalnym potrzeba wbudować, a wiÄ™c i dowieźć (nie liczÄ…c robót ziemnych) 6 – 8 tysiÄ™cy ton materiałów, co przy Å›redniej odlegÅ‚oÅ›ci przewozili 10 km czyni 60000 do 80000 tonokilometrÃ...
Konstrukcja, taczki . Na ręce robotnika przenosi się ciężar o wielkości gdzie: P=G p - obciążenie przenoszone przez mięśnie rąk robotnika, G - całkowity ciężar taczki wraz z ładunkiem, pozioma odległość między osią kółka taczki i rękami robotnika, a - odległość od osi kółka taczki do środka ciężkości taczki z ładunkiem. Z analizy WIZIOTU wynika, że najmniejszy ciężar będzie przenosił się na ręce robotnika, jeżeli odległość a będzie maleć do zera, a największy - jeśli wielkość a będzie zbliżać się do wielkości l. Przy a = l teoretycznie cały ciężar przen...
Podobnie jak przy innych środkach transportowych, ażeby nastąpił ruch pojazdu, musi być spełniony warunek: gdzie W jest sumą spotykanych oporów w czasie ruchu pojazdu. Poruszając się po drodze pojazd konny musi pokonać następujące opory ruchu: 1) opory tarcia wynikające z konstrukcji wozu, a w szczególności opory tarcia osi w łożyskach kół oraz opory tarcia potoczystego kół po jezdni w zależności od rodzaju nawierzchni. 2) opory siły bezwładności L występującej w momencie p zmiany szybkości ruchu, a zwłaszcza w chwili ruszania wozu i miejsca 3) opory powstające przy poruszaniu ...