NajprostszÄ… formÄ… transportu stosowanÄ… w budownictwie drogowym jest przerzut Å‚opatami. Ta forma transportu, czÄ™sto stosowane przy wykonywaniu robót ziemnych, polega na odspojeniu gruntu i przerzuceniu go w odkÅ‚ad lub nasyp bÄ…dź też do podstawionych Å›rodków transportu. Przerzut Å‚opatÄ…, stosowany jest przy wykonywaniu wykopów kanalizacyjnych lub melioracyjnych, rowach odwadniajÄ…cych oraz wykopów fundamentowych maÅ‚ych obiektów. Z tÄ… formÄ… transportu mamy do czynienia również przy robotach nawierzchniowych gdy materiaÅ‚y nagromadzone sÄ… wzdÅ‚uż drogi na poboczach, a dla wbudowania ich konieczne jest równomierne uÅ...
Na wkładce 1 obraz perspektywiczny wskazuje, między innymi, na niewłaściwość zaprojektowania odcinka drogi w spadku ku mostowi najpierw małym, następnie znacznym. Jak widać z perspektywicznego obrazu, tego rodzaju rozwiązanie powoduje na pewnej przestrzeni złą widoczność na drodze. Oczywiście, widoczność ta powinna być dodatkowo sprawdzona na umieszczenie odległości widoczności, jednak właśnie rysunek perspektywiczny umożliwia ocenę samego rozwiązania oraz poczynienie odpowiednich poprawek w planie i przekroju podłużnym. Na wkładce 2 podano trzy obrazy perspektywiczne dla tego samego odcinka drogi, skonstru...
Podobnie jak przy innych środkach transportowych, ażeby nastąpił ruch pojazdu, musi być spełniony warunek: gdzie W jest sumą spotykanych oporów w czasie ruchu pojazdu. Poruszając się po drodze pojazd konny musi pokonać następujące opory ruchu: 1) opory tarcia wynikające z konstrukcji wozu, a w szczególności opory tarcia osi w łożyskach kół oraz opory tarcia potoczystego kół po jezdni w zależności od rodzaju nawierzchni. 2) opory siły bezwładności L występującej w momencie p zmiany szybkości ruchu, a zwłaszcza w chwili ruszania wozu i miejsca 3) opory powstające przy poruszaniu się pojazdu konnego po wzn...