Najprostszą formą transportu stosowaną w budownictwie drogowym jest przerzut łopatami. Ta forma transportu, często stosowane przy wykonywaniu robót ziemnych, polega na odspojeniu gruntu i przerzuceniu go w odkład lub nasyp bądź też do podstawionych środków transportu. Przerzut łopatą, stosowany jest przy wykonywaniu wykopów kanalizacyjnych lub melioracyjnych, rowach odwadniających oraz wykopów fundamentowych małych obiektów. Z tą formą transportu mamy do czynienia również przy robotach nawierzchniowych gdy materiały nagromadzone są wzdłuż drogi na poboczach, a dla wbudowania ich konieczne jest równo...
Obrano umieszczenie oka obserwatora w osi lewego pobocza drogi na wysokości 1,60 m nad drogą. Punkt tak otrzymany (oko obserwatora) połączono: a) w przekroju podłużnym z najbardziej wystającym wysokościowo punktem drogi oraz z punktem na pierwszej setce (hm) drogi b) w planie sytuacyjnym z najbardziej wysuniętym punktem wypukłości drogi w planie sytuacyjnym i z punktem pierwszej setki (hm) na planie sytuacyjnym. Tak wyznaczone promienie skrajne odcinają granice widoczności obrazu: dla przekroju podłużnego w odległości 800 m od oka obserwatora (4 X 200 = = 800), a dla planu sytuacyjnego w odległości 4000 m od...
Konstrukcja, taczki . Na ręce robotnika przenosi się ciężar o wielkości gdzie: P=G p - obciążenie przenoszone przez mięśnie rąk robotnika, G - całkowity ciężar taczki wraz z ładunkiem, pozioma odległość między osią kółka taczki i rękami robotnika, a - odległość od osi kółka taczki do środka ciężkości taczki z ładunkiem. Z analizy WIZIOTU wynika, że najmniejszy ciężar będzie przenosił się na ręce robotnika, jeżeli odległość a będzie maleć do zera, a największy - jeśli wielkość a będzie zbliżać się do wielkości l. Przy a = l teoretycznie cały ciężar przenosi się na ręce ...