BMW 1500 (rys. 64-18). Nowoczesne

BMW 1500 (rys. 64-18). Nowoczesne nadwozie samonośne całkowicie spawane, wyróżniające się duża sztywnościa spodu, którego przód jest ukształtowany jako przestrzenny element skrzynkowy, osłaniający silnik. Dzięki zastosowaniu wyłącznie cienkościennych elementów blaszanych ciężar własny samochodu wynosi jedynie około 900 kG. UNIBODY-CHRYSLER (rys. 64-19). Nadwozie samonośne z elementów blaszanych i skrzynkowych kształtowników cienkościennych, służących jako słupki okienne i drzwiowe oraz człony nośne sztywnego spodu. Silnik zawieszony jest na krótkiej szczątkowej ramie kratownicowej, umocowanej do podłogi i przodka kadłuba. Nadwozia UNIBODY, odznaczające się lekkością i sztywnością, są stosowane w samochodach kategorii compact np. VALIANT (rys. 64-20).
FORD (rys. 64-21). Czterodrzwiowe nadwozie samoniosące dużego samochodu osobowego, reprezentującego nowe koncepcje w budowie samochodów amerykańskich, w oparciu o wzory europejskie. Boczne elementy tłoczone 0 przekroju skrzynkowym służą do zawieszenia silnika oraz kół jezdnych.Na uwagę zasługuje zamocowanie przednich i tylnych błotników, zdejmowanych na okres każdej wymiany kół. Przegląd nadwozi autobusów Metalowe nadwozia autobusów mają przeważnie konstrukcję szkieletową. Szeroko stosuje sie po kilka jednakowych znormalizowanych elementów, co ułatwia produkcję. Ze względu na duże wymiary zasadniczych części autobusu, jak dachu, boków itd., na ogół nie wykonuje się ich ż jednego arkusza blachy. Wytwórnia przeważnie w oparciu o model podstawowy produkuje kilka wersji nadwozi autobusu wykorzystując takie same główne elementy (rys. 64-29). Odmiany danego modelu różnią się zwykle tylko rozstawem osi, układem drzwi, rozmieszczeniem siedzeń i wykończeniem wnętrza. Typowymi elementami kadłubów autobusów są słupki boczne, poprzeczki, żebra dachu i elementy poszycia. Słupki mają zwykle przekrój skrzynkowy. Szkielet nadwozia nieniosącego wykonany jest zwykle z cienkościennych kształtowników. Dawniej elementy szkieletu wykonywano jako belki drewniane, wzmocni one ceownikami, kątownikami lub przez obicie blachą. Takie wykonanie elementów szkieletu umożliwia łatwe mocowanie przy użyciu wkrętów do drewna, lecz konstrukcja jest ciężka i niezbyt wytrzymała. [podobne: urządzenia transportowe, transport maszyn, podesty magazynowe ]

Powiązane tematy z artykułem: podesty magazynowe transport maszyn urządzenia transportowe